Jakie stery w mojej ramie?

05.12.2013

Tytuł

Jakie stery w mojej ramie?
Pt. 2 Udziwnienia

 

Producenci czasem wprowadzając jakiś nowy dziwny patent, odbiegali od panujących w BMXach standardów powodując nieco komplikacji przy określaniu kompatybilności naszych ram z takim bądź innym zestawem sterowym. Kiedy podłapie się nieco obycia z częściami rowerowymi, na pierwszy rzut oka widać zazwyczaj o co chodzi i co z tym fantem zrobić, ale początkującym może to napsuć krwi i wprowadzić w błąd. Spróbujemy zestawić najczęściej występujące kwiatki odbiegające od klasyki.

Zintegrowane 36x45

99% sterów zintegrowanych w aktualnie produkowanych i dostępnych BMXach jest produkowana w standardzie campagnolo 45X45. Oznaczenie 45x45 określa kąty pod jakimi podcięte jest łożysko z obu stron. Pierwsza liczba określa kąt stykania się łożyska z bieżnią widelca, a druga liczba oznacza kat stykania się łożyska z wewnętrzną stroną główki ramy. Niektóre firmy postanowiły jednak skorzystać z rozwiązania nazywanego Cane Creek, w którym używane są łożyska 36x45 które oprócz innego kąty styku z bieżniami są nieznacznie innej średnicy, co powoduje problemy z kompatybilnością. Łożyska 45x45 nie mieszczą się w ramy 36x45.


Rozwiązanie 36x45 stosowane było w starych ramach eastern i stolen, do około 2008 roku, jeżeli mamy mamy ramkę nowszą, albo innego producenta z praktycznie dowolnego okresu, możemy spokojnie kupować każde stery z szerokiej oferty firm BMXowych. Jeżeli jednak mamy do czynienia ze starym easternem bądź Stolenem warto upewnić się co powinniśmy dokupić. Najprościej będzie, jeżeli mamy do dyspozycji stare poprawnie działające łożyska, na których powinno być wytrawione oznaczanie jednoznacznie określające główkę naszej ramy. Jeżeli jednak nie mamy łożysk, można wziąć w rękę suwmiarkę i sprawdzić największą wewnętrzną średnicę. Łożysko 45x45 ma 41,8mm i wchodzi w główkę 41,85-41,90mm. Łożysko 36x45 ma średnicę 41mm a główka 41,05 - 41,10. Każda suwmiarka powinna podać nam wymiar z dokładnością do 0,1 - 0,05 mm, co bez problemu powinno pozwolić na jednoznaczne określenie standardu.

Pół zintegrowane

Stery pół zintegrowane są u nas rzadko spotykane, ponieważ jest to raczej standard w niektórych aluminiowych ramach racingowych i aluminiowych ramach do XC, niemniej warto o nich wspomnieć, pownieważ zdarza się, że ludzie którzy nie są pewni czy ich ramę obsługują stery zintegrowane, czy klasyczne decydują się na rozwiązanie pośrednie ;). Są to stery, w których najpierw wciskamy miskę do środka ramy tak, że praktycznie cała chowa się w główce  i w nią dopiero samo łożysko.

Rozwiązanie to jest najczęściej stosowane w aluminiowych ramach, ponieważ jest ono na tyle miękkie, że przy jeździe powodującej duże obciążenia precyzyjnie wycięte miejsce na łożysko by się wyrobiło i luzowało, a wciskana stalowa miska o szerokiej stalowej ściance jest na to znacznie odporniejsza. W praktyce, rozwiązanie tonie jest stosowane w wyczynowych BMXach i o ile nasza rama jest stalowa, nie trzeba sobie sterami pół zintegrowanymi zawracać głowy.

Zintegrowana bieżnia

Utrudnienia może powodować również bardzo często spotykana teraz w widelcach zintegrowana bierzna sterów. Eliminuje to konieczność wbijania pierścienia z bierznią na sterówkę widelca, co wygląda schludniej i znika jedno miejsce w którycm mogą czasem pojawiać się luzy jeżeli bierznia się wyrobi, albo jest kiepskiej jakości. Minusem rozwiązania jest uniemożliwienie zastosowania wszelkich łozysk kulkowych, czy niezintegrowanych w standardzie innym niż 45x45, 

Gładka sterówka / gwintowana

W poprzedniej części jedną z metod na rozpoznanie naszych sterów, było określenie, czy sterówka widelca jest zewnętrznie gwintowana, czy gładka. W niemal 100% jest to cecha charakterystyczna danego standardu, ale skoro o udziwnieniach mowa, należy wspomnieć o wyjątkach w tym temacie: 

-Istnieją na rynku widelce z gładką sterówką 1", przystosowane do sterów zintegrowanych 1". Są używane zwłaszcza w rowerach racingowych dla młodszych zawodników. W Polsce bardzo rzadko spotykany patent, z racji znikomej popularyzacji wyścigowej odmiany BMX

-Można czasem spotkać sterówki 1 1/8" z gwintem zewnętrznym, używamy wtedy jednak zupełnie zwykłych sterów nie zintegrowanych / zintegrowanych, ponieważ gwint, wraz z odpowiednia nakrętką służy jako korek skręcający stery. Rozwiązanie dawno już nie używane, z racji problemów z mocowaniem mostka na chropowatej powierzchni i nieciekawym wyglądem.